تحلیل کهن الگویی داستان زال و رودابه
نویسندگان
چکیده
بررسی و تحلیل آثار ادبی بر بنیاد دیدگاههای جدید باعث فهم جنبههای ناشناخته اثر ادبی میشود. داستان زال و رودابه، که در آن با مهارتی خاص لطافت عاشقانه با صلابت حماسه درهم آمیخته، ترکیبی نوآیین و شگفت به وجود آمده، تاکنون از چشمانداز نقد روانکاوانه مورد تحلیل واقع نشده است. بررسی روانکاوانهی این داستان بر اساس دیدگاه یونگ و تحلیل کهنالگوهای آن، میتواند دریچههای تازهای از معانی نهفته در شاهنامه را بر روی مخاطبان بگشاید. در این جستار ابتدا مبانی نظری دیدگاه یونگ و کهنالگوهای مورد نظر او باختصار معرفی شدهاند. آنگاه کهنالگوهای آنیما و آنیموس، نقاب، سایه، پیر فرزانه و در نهایت فرایند فردیت در داستان زال و رودابه جُسته، به روش کتابخانهای مورد تحلیل واقع شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که زال، برای آن که بتواند پدر جهان پهلوان شاهنامه، رستم، باشد، به نوعی خرد ملکوتی دست مییابد از سنگینی زمین و ماده رها میشود تا به خودیابی(فردانیت) برسد. با رسیدن او به این مرحله، زمینه برای آمیزشی روحانی فراهم میشود و نتیجهی این پیوند، جهان پهلوان شاهنامه است.
منابع مشابه
تحلیل کهنالگویی داستان زال و رودابه
بررسی و تحلیل آثار ادبی بر بنیاد دیدگاههای جدید باعث فهم جنبههای ناشناخته اثر ادبی میشود. داستان زال و رودابه، که در آن با مهارتی خاص لطافت عاشقانه با صلابت حماسه درهم آمیخته، ترکیبی نوآیین و شگفت به وجود آمده، تاکنون از چشمانداز نقد روانکاوانه مورد تحلیل واقع نشده است. بررسی روانکاوانهی این داستان بر اساس دیدگاه یونگ و تحلیل کهنالگوهای آن، میتواند دریچههای تازهای از معانی نهفته در شا...
متن کاملتحلیل کهن الگویی داستان رستم و اسفندیار
یکی از رویکردهای مهم نقد و بررسی آثار ادبی، نقد کهنالگویی یا اسطورهشناختی است که آن خود یکی از متفرعات نقد روانشناسی ژرفانگر بهشمار میآید. این نوع رویکرد که بر پایة اندیشة روانپزشک سوئیسی، کارل گوستاو یونگ تکوین یافته، به بررسی و تحلیل عناصر ساختاری اسطوره که در روان ناخودآگاه جمعی حضور دارند، میپردازد. در نظر یونگ این عناصر نوعی تجربة همگانی است که به گونهای در همة نسلها تکرار میش...
متن کاملنشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه
تعلیم و تربیت انسانها در شاهنامة فردوسی که سند معتبر و دیرپای فرهنگ اصیل ایران زمین است، مقام ارزشمندی را در سایة تاریخ داستانی این قوم علم دوست به خود اختصاص داده است. موضوع تعلیم در شاهنامه همواره به شیوة مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف به خصوص در داستان زال و رودابه برجسته شده است. در این جستار، نویسندگان برآنند تا با ذکر نمونه هایی، نشانههایی از انواع تعلیم و تربیت عاطفی، عقلانی، اجت...
متن کاملنشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه
تعلیم و تربیت انسانها در شاهنامة فردوسی که سند معتبر و دیرپای فرهنگ اصیل ایران زمین است، مقام ارزشمندی را در سایة تاریخ داستانی این قوم علم دوست به خود اختصاص داده است. موضوع تعلیم در شاهنامه همواره به شیوة مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف به خصوص در داستان زال و رودابه برجسته شده است. در این جستار، نویسندگان برآنند تا با ذکر نمونه هایی، نشانههایی از انواع تعلیم و تربیت عاطفی، عقلانی، اجت...
متن کاملنقد خردهفرهنگِ جوانان در داستان زال و رودابه
خردهفرهنگ، بخشی از فرهنگ است که از یک سو با فرهنگ حاکمِ جامعه پیوستگی دارد و از سوی دیگر، در برخی از جزئیات با آن در تضاد است، امّا این تضاد تا آنجایی نیست که منجر به ایجاد ضدفرهنگ و یا فرهنگِ کجروی شود؛ بلکه این انحراف از فرهنگ اصلی جامعه برای گرفتن امتیازاتی از فرهنگ مسلّط است که گاهی با قدرتِ چانهزنی بهدست میآید. در نظریههای جامعهشناسی از خردهفرهنگِ جوانان یاد شده و بسیاری از جامعهشناسان...
متن کاملنشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه
تعلیم و تربیت انسان ها در شاهنامة فردوسی که سند معتبر و دیرپای فرهنگ اصیل ایران زمین است، مقام ارزشمندی را در سایة تاریخ داستانی این قوم علم دوست به خود اختصاص داده است. موضوع تعلیم در شاهنامه همواره به شیوة مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف به خصوص در داستان زال و رودابه برجسته شده است. در این جستار، نویسندگان برآنند تا با ذکر نمونه هایی، نشانه هایی از انواع تعلیم و تربیت عاطفی، عقلانی، اجت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه ادب غناییجلد ۱۳، شماره ۲۴، صفحات ۵۹-۷۶
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023